Po Rzymie, podobnie jak po większości miast włoskich, nawet dużych, najlepiej poruszać się na piechotę, choć trzeba przyznać, że sieć autobusowa obsługiwana przez ATAC jest dobrze zorganizowana – tania, punktualna i na tyle szybka, na ile pozwalają zatłoczone ulice. Są także cztery linie tramwajowe. Od 5.30 do 23.30 kursuje metro – z jego dwóch linii korzystają przede wszystkim mieszkańcy przedmieść, w centrum jest jednak kilka stacji zlokalizowanych dogodnie dla turystów; należy do nich Termini – główny węzeł obu linii, a także stacje przy Koloseum, Piazza Barberini i Schodach Hiszpańskich. Autobusy jeżdżą w godzinach od 6.00 do 24.00, ale w Rzymie istnieje też dobra komunikacja nocna. Po 24.00 zaczynają kursować autobusy nocne obsługujące większą część miast, kursują do godziny 5.00. Bilety (1 €) są ważne 75 minut od skasowania i pozwalają na dowolną liczbę przejazdów autobusem i jeden metrem. Można również zaopatrzyć się w kartę jednodniową (4 €), obowiązującą do północy danego dnia lub tygodniową (16 €).

Jest kilka sposobów, dzięki którym zwiedzanie najważniejszych muzeów i zabytków Rzymu może stać się łatwiejsze i tańsze. Placówki zarządzane przez władze miasta – między innymi muzea na Kapitolu, Palazzo Barberini, Palazzo Altemps i Palazzo Massimo – zwiedzać można, korzystając z ważnego 5 dni biletu łączonego (15,50 €), do nabycia w każdym z miejsc, których dotyczy. Możliwe jest także zwiedzenie Palazzo Altemps, Palazzo Massimo, Palatynu i Koloseum na podstawie jednego biletu łączonego (12,95 €) sprzedawanego w każdym z powyższych miejsc. W niektórych obiektach uczniowie i studenci otrzymują zniżki po okazaniu odpowiedniej legitymacji.

Kolej
Głównym dworcem osobowym jest Roma Termini, pozostałe to: Roma Campanelle, Roma Fidene, Roma Monte Mario, Roma Nomentana, Roma Nuovo Salario, Roma Prenestina, Roma San Pietro, Roma Tor Sapienza, Roma Torricola, Roma Trastevere, Roma Valle Aurelia, Roma Villa Bonelli.
W POCIĄGU:
Wybierajcie miejsca w przednich wagonach, gdzie zawsze można znaleźć konduktora lub strażnika kolejowego, którzy w razie potrzeby pomogą wam. Nigdy nie wchodźcie do przedziałów z zasłoniętymi zasłonkami, z przygaszonym światłem lub gdy sąsiadują one z waszym przedziałem w wagonie sypialnym. Jeśli wieszacie swoje kurtki nad waszymi siedzeniami, wyjmijcie portfel i wartościowe rzeczy z kieszeni. Jeśli chcecie odpocząć, upewnijcie się czy wasz bagaż jest zabezpieczony przed kradzieżą. Uważajcie na swój bagaż, kiedy znajdujecie się na stacji i we wszystkich zatłoczonych miejscach. Jeśli musicie użyć wózka na bagaże, upewnijcie się czy tak go umieściliście by nie spadł, a torbę z pieniędzmi i dokumentami trzymajcie pod ręką.

Metro
Sieć metra w Rzymie składa się obecnie z dwóch linii, które tworzą kształt X. Obie linie spotykają się w okolicach Dworca kolejowego, głównej stacji Roma Termini.
Pierwszy odcinek linii B (Termini-Laurentina) zbudowano w 1955 roku. Północne przedłużenie do stacji Rebibbia otwarto w 1990 roku. Linię A pomiędzy Anagnina a Ottaviano otwarto w 1980 roku. Przedłużenie na zachód do Battistini uruchomiono w 1998 roku.
Metro linii B kursuje w dni powszednie od 5.30 do 23.30 (w soboty godzinę dłużej), linia A 7 dni w tygodniu kursuje tylko do godziny 21. W godzinach szczytu co 3–4 minuty, a poza nim, co 8–10 minut.
W trakcie budowy jest linia B1 – odchodząca na północ od stacji Bologna licząca 5km i 4 stacje odnoga linii B. W trakcie budowy jest także linia C. Trwają prace pomiędzy stacjami Pantano, Graniti, Finocchio, Bolognetta, Borghesiana, Fontana Candida, Grotte Celoni, Torre Gaia, Torre Angela, Giardinetti, Giglioli, Torre Spaccata, Alessandrino, Parco di Centocelle, Mirti, Gardenie, Teano, Malatesta, Pigneto (FR1), Lodi, San Giovanni (linia A), Amba Aradan, Colosseo (linia B), Venezia. Odcinek między stacjami Argentina, Chiesa Nuova, San Pietro, Risorgimento, Ottaviano (Linea A) i Clodio-Mazzini ma być budowana w latach późniejszych. Źródła włoskie podają też plany dotyczące Linii D, oraz przedłużenia linii A i B o kolejne kilka stacji na każdym z obecnych końców, a także przedłużenia linii C poza stację Clodio-Mazzini w kierunku północnym.

MAPA METRA

Taxi
Białe lub żółte rzymskie taksówki zawsze mają nazwę swojej korporacji oraz numer identyfikacyjny namalowane na wozie, a także symbol miasta Rzymu i licznik.
Upewniajcie się za każdym razem, kiedy wsiądziecie do taksówki, że licznik jest sprawny. Opłata za przejazd obejmuje całą usługę, więc nie trzeba dawać napiwków.
Licencjonowane taksówki czekają na zajezdniach taksówkowych; w Rzymie nie ma krążących taksówek, zatem nie wsiadajcie do nieautoryzowanych pojazdów na lotniskach czy przy stacjach kolejowych. Za przejazd nocą lub w dni świąteczne są dodatkowe opłaty a także za każdy większy bagaż.

Numery do korporacji:
– Cooperative Radiotaxi- Tel. 06 3570
– Cosmo- Tel. 06 88177
– La Capitale- Tel. 06 4994
– Pronto Taxi- Tel. 06 6645
– Tevere- Tel. 06 4157
– Samarcanda- Tel. 06 5551

Według zasad, ustalonych przez radę miasta, ceny przewozów powinny znajdować się w każdej taksówce i są przetłumaczone na siedem języków: angielski, francuski, niemiecki, hiszpański, portugalski, arabski i japoński.
Cena startowa to € 0
– między 7.00 a 22.00 € 2,33
– w święta (7.00- 22.00) € 3,36
– między 22.00 a 7.00 € 4,91

Cena jednej jednostki: € 0,11
-1 Cena (miejska)

Jednostka to 141 metrów przejechane z prędkością ponad 20 km/h?, w tym cena € 0,78 za km
– 2 Cena (poza granice miasta)
Jednostka to 85,3 metry przejechane z prędkością ponad 20km/h?, w tym cena € 1,29 za km
-jednostka zmienia się co 19,2 sekundy gdy pojazd jedzie nie prędzej niż 20km/h, 1 godzina kosztuje około € 20,66
– Dodatkowe opłaty: bagaż (o wymiarach większych niż 35x25x50 cm) kosztuje € 1,04.

CONTACT US

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Wysyłanie

Rzym.pl © 2019 

lub

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?